Historie a vývoj hry Tetris




Autorem známé a velmi populární hry TETRIS je sovětský programátor Alexej Pajitnov, který tuto hru stvořil v roce 1985 v Počítačovém centru Moskevské akademie věd pro počítač Electronica 60. Inspirací mu byla dětská hra Pentominoes, jejímž účelem bylo složit kostičky do krabice.
Program byl záhy předělán i na platformu PC a to Vadimem Gerasimovem. Poté se začal pirátsky šířit celou Moskvou.
I přesto, že nápad této hry byl vskutku geniální, tak z něj tento Pajitnov nezískal ani rubl - sovětské zákony a vyhlášky byly neúprosné.
Asi za měsíc je hra v Maďarsku předělána i na platformu Apple II a Comodore C64. V té době ji zachytil také Robert Stein - šéf britské společnosti Andromeda prodává autorská práva Microsoftu UK, i přesto, že se ještě ani nespojil s ruskou akademií věd nebo s Pajitnovem. Spojí se s nimi až na podzim, ale akademie to odmítá, protože chce dohnat zpoždění v počítačových hrách, které proti západu má. Stein proto vymyslí lest a prohlásí, že Pajitnov hru pouze okopíroval od původní maďarské verze.
V roce 1988 začalo hrozit, že spor o autorská práva přeroste se stane mezinárodním politickým sporem. Proto Stein opět přilétá jednat a nabízí Pajitnovi možné i nemožné, ale ten díky platným sovětským zákonům musí odmítnout.
Pajitnov později emigroval do USA, kde pracuje pro Microsoft na vývoji her.


Zpět